ITIL

ITIL/IT Service Management-utbildning

Att anamma ITIL och IT Service Management i din organisation kan ha en betydande effekt på hur din verksamhet utförs och hur dina medarbetare agerar. IT service Management handlar om organisatoriska förmågor. Det ger stöd i hur du styr och leder medarbetare och teknik i syfte att leverera effektiva IT-tjänster som motsvarar dina kunders nuvarande och framtida behov. Vi kan erbjuda allt från ITIL grundkurser till avancerade utbildningar som leder till ITIL certifiering. Vill du fokusera på förändringsledning, problemlösning eller design? Beroende på behov och önskemål kan du välja en kurs som passar dig. De flesta utbildningarna har kursmaterial på svenska, medan ITIL-termer och tester är på engelska. Här nedan hittar du vårt utbud av utbildningar och kurser inom ITIL och IT Service Management. Vi kan även erbjuda företagsanpassade lösningar för dig som önskar det.

Anpassade utbildningar

Hittar du inte det du letar efter? Vi är specialister på att anpassa utbildningar som passar era behov.

Hur hänger kurserna ihop? Öppnas i nytt fönster

Funderar du på var du ska börja? Här kan du kika på hur utbildningarna inom ITIL/IT Service Management hänger ihop med varandra, vilken som passar din roll bäst och på vilken nivå kurserna ligger. 

Kontakta Cornerstone

Kontakta oss

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 08-562 557 50   
E-post: info@cornerstone.se

Kurser inom ITIL/IT Service Management

Filtrera:

Ämnen Rensa

Kursort

Jag är klar

ITIL Foundation Populär

3 dagar

16500 kr

Kod: A242

Datum: 3 oktober, 17 oktober, 24 oktober, 7 november, fler

Denna 3-dagars-kurs vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för best practice processer inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL V3 och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation nivå. Läs mer

Malmö 3 oktober, 17 oktober, 7 november, 28 november, 7 december, 19 december, 16 januari, 13 februari, 27 februari, 20 mars, 27 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 21 augusti
Stockholm 17 oktober, 7 november, 28 november, 19 december, 16 januari, 13 februari, 20 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 21 augusti
Göteborg 17 oktober, 24 oktober, 7 november, 28 november, 19 december, 16 januari, 30 januari, 13 februari, 13 mars, 20 mars, 3 april, 24 april, 8 maj, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 21 augusti
Linköping 17 oktober, 7 november, 28 november, 19 december, 16 januari, 13 februari, 20 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 21 augusti

ITIL® v3 Capability stream: Service Offerings & Agreements - BLENDED LEARNING A247

3 dagar

21950 kr

Kod: A246

Datum: 26 september, 12 december, 23 januari, 13 mars

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som är fokuserade på en strategisk och taktisk hantering av it-tjänsteportföljen och därtill knutna överenskommelser och avtal. Kursen behandlar processer, roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 26 september, 12 december, 23 januari, 13 mars
Linköping 26 september, 12 december, 23 januari, 13 mars
Sundsvall 26 september, 12 december, 23 januari, 13 mars
Umeå 26 september, 12 december, 23 januari, 13 mars

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Design

3 dagar

17950 kr

Kod: A248

Datum: 26 oktober, 27 februari, 3 maj

Kursen behandlar utformningen av it-tjänster Service Design . Fokus ligger på kravinsamling och utformning av informationssystem, processer, mätvärden för styrning och uppföljning samt de arkitekturer som behövs för en väl fungerande levereras av it-tjänster. Kursens centrala begrepp är tjänstekatalogen, SLAer, kvalitet och Service Design-processerna. Läs mer

Stockholm 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Linköping 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Sundsvall 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Umeå 26 oktober, 27 februari, 3 maj

ITIL® v3 Capability stream: Planning, Protection and Optimization - BLENDED LEARNING A248

3 dagar

21950 kr

Kod: A245

Datum: 26 oktober, 27 februari, 3 maj

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs att utforma kvalitativa it-tjänster. Kursen behandlar roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Göteborg 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Malmö 26 oktober, 27 februari, 3 maj
Linköping 26 oktober, 27 februari, 3 maj

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Operation

3 dagar

17950 kr

Kod: A250

Datum: 14 november, 20 februari, 19 april

Kursen behandlar operationell drift av it-tjänster med hantering av incidenter och de underliggande problemen, förfrågningar, behörigheter och hantering av viktiga händelser, samt organisatoriska funktioner, framför allt service desk. Kursen fokuserar på att hantera förändringar utan att påverka driftstabiliteten samt på en professionell och serviceinriktad hantering av kundkontakter och leverans av kostnadseffektiva tjänster i enlighet med överenskomna tjänstnivåer SLA . Läs mer

Stockholm 14 november, 20 februari, 19 april
Göteborg 14 november, 20 februari, 19 april
Malmö 14 november, 20 februari, 19 april
Linköping 14 november, 20 februari, 19 april

ITIL® v3 Capability stream: Operational Support & Analysis Capability - BLENDED LEARNING A250

3 dagar

21950 kr

Kod: A244

Datum: 14 november, 20 februari, 19 april

Kursen behandlar olika drift-, support- och återställningsrelaterade processer och funktioner. Stor vikt läggs på processer inom Service Operation. Vi går igenom roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 14 november, 20 februari, 19 april
Göteborg 14 november, 20 februari, 19 april
Malmö 14 november, 20 februari, 19 april
Linköping 14 november, 20 februari, 19 april

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Strategy

3 dagar

17950 kr

Kod: A247

Datum: 12 december, 23 januari, 13 mars

Kursen behandlar strategisk hantering av it-tjänster utifrån en tjänsteportfölj som bygger på kundvärde och behov. Kursen fokuserar på nytta och värde av nya och befintliga tjänster. I Service Strategy-steget identifieras och definieras kundbehov, ekonomiska förutsättningar samt tjänster och marknadssegment. Syftet med strategin är att styra mot företagets affärsvision och ska genomsyra hela tjänstelivscykeln, från idé till drift och vidareutveckling. Läs mer

Stockholm 12 december, 23 januari, 13 mars
Sundsvall 12 december, 23 januari, 13 mars
Umeå 12 december, 23 januari, 13 mars
Göteborg 12 december, 23 januari, 13 mars

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Transition

3 dagar

17950 kr

Kod: A249

Datum: 21 november, 9 januari, 10 april

Kursen behandlar förändring av it-tjänster från utformning till överlämning till drift. Kursen fokusera på hantering och implementation av förändringar som stödjer affärsmålen och effektiv hantering av driftsättning utan att störa leveransen av befintliga it-tjänster. Stor vikt läggs på att förstå principer, hantering och kontroll av alla Service Transition-aktiviteter samt relaterade aspekter som kommunikation, åtaganden och organisatorisk förändring. Läs mer

Stockholm 21 november, 9 januari, 10 april
Göteborg 21 november, 9 januari, 10 april
Malmö 21 november, 9 januari, 10 april
Linköping 21 november, 9 januari, 10 april

ITIL® v3 Capability stream: Release, Control & Validation - BLENDED LEARNING A249

3 dagar

21950 kr

Kod: A243

Datum: 21 november, 9 januari, 10 april

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs för en god hantering av förändringar av it-tjänster. Kursen bygger i huvudsak på Service Transition-steget och behandlar förändringsrelaterade processer och metoder för kontroll av förändring av it-tjänster, dvs. planering, utvärdering, paketering, testning, verifiering, kunskapsöverföring och driftsättning. Läs mer

Stockholm 21 november, 9 januari, 10 april
Göteborg 21 november, 9 januari, 10 april
Malmö 21 november, 9 januari, 10 april
Linköping 21 november, 9 januari, 10 april

ITSM Specialist – Incident & Problem Management

2 dagar

13950 kr

Kod: I204

Datum: 24 november, 16 mars, 18 maj

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med Service Desk, Incident Management och Problem Management i din organisation. Denna 2-dagars kurs vänder sig till dig som vill bygga på din kunskap för Best Practice inom Service Desk, Incident Management och Problem Management. Läs mer

Stockholm 24 november, 16 mars, 18 maj
Göteborg 16 mars, 18 maj
Malmö 16 mars, 18 maj
Linköping 16 mars, 18 maj

ITSM Specialist – Change & Release

2 dagar

13950 kr

Kod: I205

Datum: 1 december, 23 mars, 22 maj

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med förändringar, releases och utrullningar i din organisation. Läs mer

Stockholm 1 december, 23 mars, 22 maj
Göteborg 23 mars, 22 maj
Malmö 23 mars, 22 maj
Linköping 23 mars, 22 maj

ITIL® v3 Lifecycle stream: Continual Service Improvement

3 dagar

17950 kr

Kod: A251

Datum: 12 december, 30 januari

Kursen behandlar processen och metoder för att kontinuerligt följa upp och förbättra befintliga it-tjänster, processer och arbetssätt. Kursen fokuserar på planering, genomförande, uppföljning och aktiviteter som leder till förbättringar. Läs mer

Stockholm 12 december, 30 januari
Göteborg 12 december, 30 januari
Malmö 12 december, 30 januari
Linköping 12 december, 30 januari

ITIL® v3 Managing Across the Lifecycle

5 dagar

25950 kr

Kod: A255

Datum: 5 december, 8 maj

Managing Across the Lifecycle Certificate är den avslutande kursen efter genomförda Service Lifecycle- eller Service Capability-certifieringar och leder till ITIL Expert-examen. Syftet med kursen och tillhörande certifiering är att validera kunskapen över alla områden inom ITIL V3. Kursen fokuserar på förståelse för affärsverksamheten, management och övergripande mål, syfte, processer, funktioner och aktiviteter samt de gränssnitt och interaktioner mellan processerna som adresseras i de fem huvudpubliceringarna inom ITIL V3. Läs mer

Stockholm 5 december, 8 maj
Göteborg 5 december, 8 maj
Malmö 5 december, 8 maj
Linköping 5 december, 8 maj

ITIL® Practitioner Nyhet

2 dagar

13950 kr

Kod: A240

Datum: 27 oktober, 10 november, 16 februari, 6 april

En 2-dagars kurs som ger praktisk vägledning om hur man inför och anpassar ramverket ITIL för att stödja ditt företags mål. Ta vara på dina ITIL-kunskaper och förädla din vardag med hjälp av ITIL practitioner kursen. Kursledaren är ITIL-ackrediterad, arbetar även som konsult och delar med sig av sin praktiska erfarenhet. Läs mer

Göteborg 27 oktober
Stockholm 10 november, 16 februari, 6 april

CISSP Bootcamp

5 dagar

39500 kr

Kod: MC007

Datum: 5 december

CISSP Boot Camp är en 5-dagars utbildning designad för Certified Information Systems Security Professional CISSP certification kandidater. Samtliga CISSP domäner avhandlas på djupet. Utbildningsmaterialet omarbetats och uppdaterats frekvent för att spegla gällande säkerhetsåtgärder, överväganden och hantering av hot. Utbildningen levereras i samarbete med IP3. Läs mer

Stockholm 5 december

Kepner-Tregoe Foundation - Gateway to Service Excellence

2 dagar

13900 kr

Kod: A252

Datum: Kursen hålls på begäran

Kepner-Tregoe är en strukturerad metodik för felsökning och erkänd som best practice av ITIL för incident och problemhantering. I mer än 50 år har Kepner-Tregoe, en av världens ledande felsökningsföretag använt denna metodik för att öka tjänsteprestanda inom globala organisationer, som t.ex. NASA, IBM, Sun Microsystems, RIM och Siemens. Läs mer

Introduktion till Service Management

1 dagar

4900 kr

Kod: A253

Datum: Kursen hålls på begäran

Denna endagskurs vänder sig till dig som vill få en överblick över ITIL Service Management Lifecycle. Det ger en introduktion till ämnet och ger bred bakgrund om terminologi, processer, funktioner och roller i ITIL. Kursmaterialet till denna kurs är på svenska. Läs mer

Apollo 13 - an ITSM Case Experience

1 dag

0 kr

Kod: Apollo13

Datum: Kursen hålls på begäran

Apollo 13 är ett simuleringsspel där deltagarna agerar Mission Control och konfronterar utmanande realtids-scenarion från rymduppdraget. I simuleringen får Mission Control uppdraget att tillhandahålla Mission Critical Services , en utmaning som påminner om vardagen för IT-funktioner. Läs mer

Processmodellering

2 dagar

12950 kr

Kod: I210

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen är en praktisk kurs för dig som önskar öka din förståelse och förmåga att arbeta med processer. Den är för dig som vill öka din kompetens för att kunna identifiera, kartlägga, dokumentera och arbeta mer effektivt med processer i din verksamhet. Läs mer

Cloud Essentials

2 dagar

14950 kr

Kod: A286

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen behandlar de affärsmässiga och tekniska perspektiven på molntjänster cloud computing . Du lär dig hur man inför, driftar och styr olika molntjänster. Kursen gör det möjligt för deltagarna att klara den tillhörande Cloud Ready Professional-certifieringen www.cloudcredential.org . Läs mer