ITIL

ITIL/IT Service Management-utbildning

Att anamma ITIL och IT Service Management i din organisation kan ha en betydande effekt på hur din verksamhet utförs och hur dina medarbetare agerar. IT service Management handlar om organisatoriska förmågor. Det ger stöd i hur du styr och leder medarbetare och teknik i syfte att leverera effektiva IT-tjänster som motsvarar dina kunders nuvarande och framtida behov. Vi kan erbjuda allt från ITIL grundkurser till avancerade utbildningar som leder till ITIL certifiering. Vill du fokusera på förändringsledning, problemlösning eller design? Beroende på behov och önskemål kan du välja en kurs som passar dig. De flesta utbildningarna har kursmaterial på svenska, medan ITIL-termer och tester är på engelska. Här nedan hittar du vårt utbud av utbildningar och kurser inom ITIL och IT Service Management. Vi kan även erbjuda företagsanpassade lösningar för dig som önskar det.

Anpassade utbildningar

Hittar du inte det du letar efter? Vi är specialister på att anpassa utbildningar som passar era behov.

Hur hänger kurserna ihop? Öppnas i nytt fönster

Funderar du på var du ska börja? Här kan du kika på hur utbildningarna inom ITIL/IT Service Management hänger ihop med varandra, vilken som passar din roll bäst och på vilken nivå kurserna ligger. 

Kontakta Cornerstone

Kontakta oss

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 08-562 557 50   
E-post: info@cornerstone.se

Kurser inom ITIL/IT Service Management

Filtrera:

Ämnen Rensa

Kursort

Jag är klar

ITIL Foundation Populär

3 dagar

16500 kr

Kod: A242

Datum: 27 februari, 13 mars, 20 mars, 27 mars, fler

Denna 3-dagars-kurs vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för best practice processer inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL V3 och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation nivå. Läs mer

Malmö 27 februari, 20 mars, 27 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 22 augusti
Göteborg 13 mars, 20 mars, 3 april, 24 april, 8 maj, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 22 augusti
Stockholm 20 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 22 augusti
Sundsvall 20 mars, 3 april, 24 april, 15 maj, 12 juni, 3 juli, 22 augusti

ITSM Specialist – Incident & Problem Management

2 dagar

13950 kr

Kod: I204

Datum: 16 mars, 18 maj

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med Service Desk, Incident Management och Problem Management i din organisation. Denna 2-dagars kurs vänder sig till dig som vill bygga på din kunskap för Best Practice inom Service Desk, Incident Management och Problem Management. Läs mer

Stockholm 16 mars, 18 maj
Linköping 16 mars, 18 maj
Sundsvall 16 mars, 18 maj
Umeå 16 mars, 18 maj

ITIL® v3 Managing Across the Lifecycle

5 dagar

25950 kr

Kod: A255

Datum: 8 maj, 23 oktober

Managing Across the Lifecycle Certificate är den avslutande kursen efter genomförda Service Lifecycle- eller Service Capability-certifieringar och leder till ITIL Expert-examen. Syftet med kursen och tillhörande certifiering är att validera kunskapen över alla områden inom ITIL V3. Kursen fokuserar på förståelse för affärsverksamheten, management och övergripande mål, syfte, processer, funktioner och aktiviteter samt de gränssnitt och interaktioner mellan processerna som adresseras i de fem huvudpubliceringarna inom ITIL V3. Läs mer

Stockholm 8 maj, 23 oktober
Göteborg 8 maj
Malmö 8 maj
Linköping 8 maj

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Transition

3 dagar

17950 kr

Kod: A249

Datum: 10 april

Kursen behandlar förändring av it-tjänster från utformning till överlämning till drift. Kursen fokusera på hantering och implementation av förändringar som stödjer affärsmålen och effektiv hantering av driftsättning utan att störa leveransen av befintliga it-tjänster. Stor vikt läggs på att förstå principer, hantering och kontroll av alla Service Transition-aktiviteter samt relaterade aspekter som kommunikation, åtaganden och organisatorisk förändring. Läs mer

Stockholm 10 april
Göteborg 10 april
Malmö 10 april
Linköping 10 april

ITIL® v3 Capability stream: Release, Control & Validation - BLENDED LEARNING A249

3 dagar

21950 kr

Kod: A243

Datum: 10 april

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs för en god hantering av förändringar av it-tjänster. Kursen bygger i huvudsak på Service Transition-steget och behandlar förändringsrelaterade processer och metoder för kontroll av förändring av it-tjänster, dvs. planering, utvärdering, paketering, testning, verifiering, kunskapsöverföring och driftsättning. Läs mer

Stockholm 10 april
Linköping 10 april
Sundsvall 10 april
Umeå 10 april

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Operation

3 dagar

17950 kr

Kod: A250

Datum: 19 april

Kursen behandlar operationell drift av it-tjänster med hantering av incidenter och de underliggande problemen, förfrågningar, behörigheter och hantering av viktiga händelser, samt organisatoriska funktioner, framför allt service desk. Kursen fokuserar på att hantera förändringar utan att påverka driftstabiliteten samt på en professionell och serviceinriktad hantering av kundkontakter och leverans av kostnadseffektiva tjänster i enlighet med överenskomna tjänstnivåer SLA . Läs mer

Stockholm 19 april
Göteborg 19 april
Malmö 19 april
Linköping 19 april

ITIL® v3 Capability stream: Operational Support & Analysis Capability - BLENDED LEARNING A250

3 dagar

21950 kr

Kod: A244

Datum: 19 april

Kursen behandlar olika drift-, support- och återställningsrelaterade processer och funktioner. Stor vikt läggs på processer inom Service Operation. Vi går igenom roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 19 april
Göteborg 19 april
Malmö 19 april
Linköping 19 april

ITSM Specialist – Change & Release

2 dagar

13950 kr

Kod: I205

Datum: 22 maj

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med förändringar, releases och utrullningar i din organisation. Läs mer

Stockholm 22 maj
Göteborg 22 maj
Malmö 22 maj
Linköping 22 maj

ITIL® v3 Lifecycle stream: Service Design

3 dagar

17950 kr

Kod: A248

Datum: 3 maj

Kursen behandlar utformningen av it-tjänster Service Design . Fokus ligger på kravinsamling och utformning av informationssystem, processer, mätvärden för styrning och uppföljning samt de arkitekturer som behövs för en väl fungerande levereras av it-tjänster. Kursens centrala begrepp är tjänstekatalogen, SLAer, kvalitet och Service Design-processerna. Läs mer

Stockholm 3 maj
Göteborg 3 maj
Malmö 3 maj
Linköping 3 maj

ITIL® v3 Capability stream: Planning, Protection and Optimization - BLENDED LEARNING A248

3 dagar

21950 kr

Kod: A245

Datum: 3 maj

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs att utforma kvalitativa it-tjänster. Kursen behandlar roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 3 maj
Göteborg 3 maj
Malmö 3 maj
Linköping 3 maj

Så anpassar du dig till dataskyddsförordningen

1 dagar

6450 kr

Kod: A300

Datum: 3 maj, 17 maj, 18 maj, 15 juni

Många pratar och har frågor om EU:s nya Dataskyddsförordning GDPR . Den nya förordningen börjar gälla i maj 2018 och får omfattande påverkan på förutsättningarna för hantering av personuppgifter. Läs mer

Stockholm 3 maj, 15 juni
Malmö 17 maj
Göteborg 18 maj

ITIL® Practitioner Nyhet

2 dagar

13950 kr

Kod: A240

Datum: 29 maj

En 2-dagars kurs som ger praktisk vägledning om hur man inför och anpassar ramverket ITIL för att stödja ditt företags mål. Ta vara på dina ITIL-kunskaper och förädla din vardag med hjälp av ITIL practitioner kursen. Kursledaren är ITIL-ackrediterad, arbetar även som konsult och delar med sig av sin praktiska erfarenhet. Läs mer

Stockholm 29 maj

CISSP - Certification Preparation

5 dagar

34950 kr

Kod: GK9840

Datum: 29 maj

Vill du ta din karriär till nästa steg inom säkerhet, är Certified Information Systems Security Professional CISSP ett kraftfullt alternativ. Lär av vår expert med erfarenhet från verkligheten på denna kurs som täcker certifieringens alla moment. Deltagna får även ett exemplar av CISSP ISC 2 Certified Information Systems Security Professional Official Study Guide. Läs mer

Stockholm (Eng) 29 maj

Introduktion till Service Management

1 dagar

4900 kr

Kod: A253

Datum: Kursen hålls på begäran

Denna endagskurs vänder sig till dig som vill få en överblick över ITIL Service Management Lifecycle. Det ger en introduktion till ämnet och ger bred bakgrund om terminologi, processer, funktioner och roller i ITIL. Kursmaterialet till denna kurs är på svenska. Läs mer

Apollo 13 - an ITSM Case Experience

1 dag

0 kr

Kod: Apollo13

Datum: Kursen hålls på begäran

Apollo 13 är ett simuleringsspel där deltagarna agerar Mission Control och konfronterar utmanande realtids-scenarion från rymduppdraget. I simuleringen får Mission Control uppdraget att tillhandahålla Mission Critical Services , en utmaning som påminner om vardagen för IT-funktioner. Läs mer

Processmodellering

2 dagar

12950 kr

Kod: I210

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen är en praktisk kurs för dig som önskar öka din förståelse och förmåga att arbeta med processer. Den är för dig som vill öka din kompetens för att kunna identifiera, kartlägga, dokumentera och arbeta mer effektivt med processer i din verksamhet. Läs mer

Cloud Essentials

2 dagar

14950 kr

Kod: A286

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen behandlar de affärsmässiga och tekniska perspektiven på molntjänster cloud computing . Du lär dig hur man inför, driftar och styr olika molntjänster. Kursen gör det möjligt för deltagarna att klara den tillhörande Cloud Ready Professional-certifieringen www.cloudcredential.org . Läs mer

Virtualization Essentials

2 dagar

19450 kr

Kod: A287

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen behandlar affärsperspektiv, teknisk organisation, samt driftsättning och administration och underhåll av virtualiserade lösningar. Kursen gör det möjligt för deltagarna att klara den tillhörande Virtualization Ready ProfessionalT-certifieringen www.cloudcredential.org . Läs mer

ITIL Awareness & Inspiration

Halvdag

2350

Datum: Kursen hålls på begäran

Denna dags introduktionskurs ger deltagare en unik möjlighet att få en introduktion till koncepten ITIL och IT Service Management. Den ger en översikt av begreppen inom ITIL ramverket samt introducerar de viktigaste ITIL-processerna. Denna kurs förklarar hur ITIL processer drivs av en tjänstelivscykeln för att ge en väl fungerande organisation, vilket säkerställer hög kvalitet av tjänsteleverans till sina kunder. Den har utformats för elever som behöver en grundläggande kännedom om ITIL och som en del av ett större program eller för dem vill bedöma ITIL ITSM för sin organisation. Läs mer

ITIL i praktiken för Servicedesk

1 dagar

8900 kr

Kod: ITIL002

Datum: Kursen hålls på begäran

Denna kurs är för alla som jobbar i eller har mycket att göra med en Servicedesk. Vad menar vi med begreppet service egentligen, vad betyder det och hur skall vi tolka och leva efter det? Vad är bra service. Att Servicedesk är så mycket mer än bara en helpdesk tas upp utifrån ett praktiskt och pragmatiskt sätt baserat på ITIL ramverket. Läs mer