ITIL

ITIL/IT Service Management-utbildning

Att anamma ITIL och IT Service Management i din organisation kan ha en betydande effekt på hur din verksamhet utförs och hur dina medarbetare agerar. IT service Management handlar om organisatoriska förmågor. Det ger stöd i hur du styr och leder medarbetare och teknik i syfte att leverera effektiva IT-tjänster som motsvarar dina kunders nuvarande och framtida behov. Vi kan erbjuda allt från ITIL grundkurser till avancerade utbildningar som leder till ITIL certifiering. Vill du fokusera på förändringsledning, problemlösning eller design? Beroende på behov och önskemål kan du välja en kurs som passar dig. De flesta utbildningarna har kursmaterial på svenska, medan ITIL-termer och tester är på engelska. Här nedan hittar du vårt utbud av utbildningar och kurser inom ITIL och IT Service Management. Vi kan även erbjuda företagsanpassade lösningar för dig som önskar det.

Anpassade utbildningar

Hittar du inte det du letar efter? Vi är specialister på att anpassa utbildningar som passar era behov.

Hur hänger kurserna ihop? Öppnas i nytt fönster

Funderar du på var du ska börja? Här kan du kika på hur utbildningarna inom ITIL/IT Service Management hänger ihop med varandra, vilken som passar din roll bäst och på vilken nivå kurserna ligger. 

Kontakta Cornerstone

Kontakta oss

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 08-562 557 50   
E-post: info@cornerstone.se

Kurser inom ITIL/IT Service Management

Filtrera:

Ämnen Rensa

Kursort

Jag är klar

ITIL Foundation Populär

3 dagar

16500 kr

Kod: A242

Datum: 3 juli, 23 augusti, 30 augusti, 11 september, fler

Denna 3-dagars-kurs vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för best practice processer inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation nivå. Läs mer

Stockholm 3 juli, 23 augusti, 11 september, 25 september, 11 oktober, 30 oktober, 15 november, 27 november, 13 december, 10 januari
Göteborg 3 juli, 23 augusti, 30 augusti, 11 september, 25 september, 2 oktober, 11 oktober, 30 oktober, 6 november, 15 november, 27 november, 4 december, 13 december, 10 januari
Malmö 3 juli, 23 augusti, 11 september, 11 september, 25 september, 11 oktober, 23 oktober, 30 oktober, 15 november, 22 november, 27 november, 13 december, 18 december, 10 januari
Linköping 3 juli, 23 augusti, 11 september, 25 september, 11 oktober, 30 oktober, 15 november, 27 november, 13 december, 10 januari

ITIL® Lifecycle stream: Service Transition

3 dagar

17950 kr

Kod: A249

Datum: 18 september, 22 november

Kursen behandlar förändring av it-tjänster från utformning till överlämning till drift. Kursen fokusera på hantering och implementation av förändringar som stödjer affärsmålen och effektiv hantering av driftsättning utan att störa leveransen av befintliga it-tjänster. Stor vikt läggs på att förstå principer, hantering och kontroll av alla Service Transition-aktiviteter samt relaterade aspekter som kommunikation, åtaganden och organisatorisk förändring. Läs mer

Stockholm 18 september, 22 november
Göteborg 18 september, 22 november
Malmö 18 september, 22 november
Linköping 18 september, 22 november

ITIL® Lifecycle stream: Continual Service Improvement

3 dagar

17950 kr

Kod: A251

Datum: 27 september, 29 november

Kursen behandlar processen och metoder för att kontinuerligt följa upp och förbättra befintliga it-tjänster, processer och arbetssätt. Kursen fokuserar på planering, genomförande, uppföljning och aktiviteter som leder till förbättringar. Läs mer

Stockholm 27 september, 29 november
Göteborg 27 september, 29 november
Malmö 27 september, 29 november
Linköping 27 september, 29 november

ITIL® Capability stream: Planning, Protection and Optimization - BLENDED LEARNING A248

3 dagar

21950 kr

Kod: A245

Datum: 4 september, 4 december

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs att utforma kvalitativa it-tjänster. Kursen behandlar roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 4 september, 4 december
Göteborg 4 september, 4 december
Malmö 4 september, 4 december
Linköping 4 september, 4 december

ITIL® Lifecycle stream: Service Operation

3 dagar

17950 kr

Kod: A250

Datum: 30 augusti, 8 november

Kursen behandlar operationell drift av it-tjänster med hantering av incidenter och de underliggande problemen, förfrågningar, behörigheter och hantering av viktiga händelser, samt organisatoriska funktioner, framför allt service desk. Kursen fokuserar på att hantera förändringar utan att påverka driftstabiliteten samt på en professionell och serviceinriktad hantering av kundkontakter och leverans av kostnadseffektiva tjänster i enlighet med överenskomna tjänstnivåer SLA . Läs mer

Stockholm 30 augusti, 8 november
Göteborg 30 augusti, 8 november
Malmö 30 augusti, 8 november
Linköping 30 augusti, 8 november

ITIL® Capability stream: Operational Support & Analysis - BLENDED LEARNING A250

3 dagar

21950 kr

Kod: A244

Datum: 30 augusti, 8 november

Kursen behandlar olika drift-, support- och återställningsrelaterade processer och funktioner. Stor vikt läggs på processer inom Service Operation. Vi går igenom roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 30 augusti, 8 november
Göteborg 30 augusti, 8 november
Malmö 30 augusti, 8 november
Linköping 30 augusti, 8 november

ITIL® Lifecycle stream: Service Design

3 dagar

17950 kr

Kod: A248

Datum: 4 september, 4 december

Kursen behandlar utformningen av it-tjänster Service Design . Fokus ligger på kravinsamling och utformning av informationssystem, processer, mätvärden för styrning och uppföljning samt de arkitekturer som behövs för en väl fungerande levereras av it-tjänster. Kursens centrala begrepp är tjänstekatalogen, SLAer, kvalitet och Service Design-processerna. Läs mer

Stockholm 4 september, 4 december
Göteborg 4 september, 4 december
Malmö 4 september, 4 december
Linköping 4 september, 4 december

ITIL® Lifecycle stream: Service Strategy

3 dagar

17950 kr

Kod: A247

Datum: 2 oktober, 18 december

Kursen behandlar strategisk hantering av it-tjänster utifrån en tjänsteportfölj som bygger på kundvärde och behov. Kursen fokuserar på nytta och värde av nya och befintliga tjänster. I Service Strategy-steget identifieras och definieras kundbehov, ekonomiska förutsättningar samt tjänster och marknadssegment. Syftet med strategin är att styra mot företagets affärsvision och ska genomsyra hela tjänstelivscykeln, från idé till drift och vidareutveckling. Läs mer

Stockholm 2 oktober, 18 december
Göteborg 2 oktober, 18 december
Malmö 2 oktober, 18 december
Linköping 2 oktober, 18 december

ITIL® Capability stream: Service Offerings & Agreements - BLENDED LEARNING A247

3 dagar

21950 kr

Kod: A246

Datum: 2 oktober, 18 december

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som är fokuserade på en strategisk och taktisk hantering av it-tjänsteportföljen och därtill knutna överenskommelser och avtal. Kursen behandlar processer, roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. Läs mer

Stockholm 2 oktober, 18 december
Göteborg 2 oktober, 18 december
Malmö 2 oktober, 18 december
Linköping 2 oktober, 18 december

ITIL® Capability stream: Release, Control & Validation - BLENDED LEARNING A249

3 dagar

21950 kr

Kod: A243

Datum: 18 september, 22 november

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs för en god hantering av förändringar av it-tjänster. Kursen bygger i huvudsak på Service Transition-steget och behandlar förändringsrelaterade processer och metoder för kontroll av förändring av it-tjänster, dvs. planering, utvärdering, paketering, testning, verifiering, kunskapsöverföring och driftsättning. Läs mer

Stockholm 18 september, 22 november
Göteborg 18 september, 22 november
Malmö 18 september, 22 november
Linköping 18 september, 22 november

Så anpassar du dig till GDPR (Dataskyddsförordningen) Nyhet

1 dagar

6450 kr

Kod: A300

Datum: 18 september, 26 september, 2 oktober, 17 oktober, fler

Många pratar och har frågor om EU:s nya Dataskyddsförordning GDPR . Den nya förordningen börjar gälla i maj 2018 och får omfattande påverkan på förutsättningarna för hantering av personuppgifter. Läs mer

Stockholm 18 september, 7 december
Linköping 26 september
Malmö 2 oktober
Göteborg 17 oktober

ITIL® Managing Across the Lifecycle

5 dagar

25950 kr

Kod: A255

Datum: 23 oktober

Managing Across the Lifecycle Certificate är den avslutande kursen efter genomförda Service Lifecycle- eller Service Capability-certifieringar och leder till ITIL Expert-examen. Syftet med kursen och tillhörande certifiering är att validera kunskapen över alla områden inom ITIL. Kursen fokuserar på förståelse för affärsverksamheten, management och övergripande mål, syfte, processer, funktioner och aktiviteter samt de gränssnitt och interaktioner mellan processerna som adresseras i de fem huvudpubliceringarna inom ITIL. Läs mer

Stockholm 23 oktober
Göteborg 23 oktober
Malmö 23 oktober
Linköping 23 oktober

Kepner-Tregoe Foundation - Gateway to Service Excellence

2 dagar

13900 kr

Kod: A252

Datum: 25 september, 20 november

Kepner-Tregoe är en strukturerad metodik för felsökning och erkänd som best practice av ITIL för incident och problemhantering. I mer än 50 år har Kepner-Tregoe, en av världens ledande felsökningsföretag använt denna metodik för att öka tjänsteprestanda inom globala organisationer, som t.ex. NASA, IBM, Sun Microsystems, RIM och Siemens. Läs mer

Stockholm (Eng) 25 september, 20 november

ITSM Specialist – Incident & Problem Management

2 dagar

13950 kr

Kod: I204

Datum: 14 september, 13 november

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med Service Desk, Incident Management och Problem Management i din organisation. Denna 2-dagars kurs vänder sig till dig som vill bygga på din kunskap för Best Practice inom Service Desk, Incident Management och Problem Management. Läs mer

Stockholm 14 september, 13 november

ITSM Specialist – Change & Release

2 dagar

13950 kr

Kod: I205

Datum: 21 september, 7 december

Kursen är en specialistkurs för dig som önskar öka förutsättningarna att lyckas med förändringar, releases och utrullningar i din organisation. Läs mer

Stockholm 21 september, 7 december

CISSP - Certification Preparation

5 dagar

34950 kr

Kod: GK9840

Datum: 9 oktober

Vill du ta din karriär till nästa steg inom säkerhet, är Certified Information Systems Security Professional CISSP ett kraftfullt alternativ. Lär av vår expert med erfarenhet från verkligheten på denna kurs som täcker certifieringens alla moment. Deltagna får även ett exemplar av CISSP ISC 2 Certified Information Systems Security Professional Official Study Guide. Läs mer

Stockholm 9 oktober

Introduktion till Service Management

1 dagar

4900 kr

Kod: A253

Datum: Kursen hålls på begäran

Denna endagskurs vänder sig till dig som vill få en överblick över ITIL Service Management Lifecycle. Det ger en introduktion till ämnet och ger bred bakgrund om terminologi, processer, funktioner och roller i ITIL. Kursmaterialet till denna kurs är på svenska. Läs mer

Apollo 13 - an ITSM Case Experience

1 dag

0 kr

Kod: Apollo13

Datum: Kursen hålls på begäran

Apollo 13 är ett simuleringsspel där deltagarna agerar Mission Control och konfronterar utmanande realtids-scenarion från rymduppdraget. I simuleringen får Mission Control uppdraget att tillhandahålla Mission Critical Services , en utmaning som påminner om vardagen för IT-funktioner. Läs mer

Processmodellering

2 dagar

12950 kr

Kod: I210

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen är en praktisk kurs för dig som önskar öka din förståelse och förmåga att arbeta med processer. Den är för dig som vill öka din kompetens för att kunna identifiera, kartlägga, dokumentera och arbeta mer effektivt med processer i din verksamhet. Läs mer

Cloud Essentials

2 dagar

14950 kr

Kod: A286

Datum: Kursen hålls på begäran

Kursen behandlar de affärsmässiga och tekniska perspektiven på molntjänster cloud computing . Du lär dig hur man inför, driftar och styr olika molntjänster. Kursen gör det möjligt för deltagarna att klara den tillhörande Cloud Ready Professional-certifieringen www.cloudcredential.org . Läs mer