ITIL Foundation

Denna 3-dagars-kurs vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice" processer inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL® V3 och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation nivå.

Upplägg

Formatet på kursen är interaktivt och framtaget för att presentera informationen i hanterbara avsnitt för att lättare ta till sig kunskapen. Under kursen kommer deltagare att genomföra övningar och testprov för att förstärka inlärningen och förbereda för certifieringsprovet.

Du lär dig

  • Service Management
  • Service Lifecycle
  • Nyckelprinciper och modeller i ITIL® V3
  • Allmänna ITIL Koncept
  • Övergripande om processer
  • Övergripande om roller
  • Övergripande om funktioner
  • Teknologi och arkitektur
  • ITIL kvalifikationsschema
  • Förberedelse för certifiering i V3 Foundation

Certifiering inom ITIL Foundation

Ämnesområden

Service Management
• Service Management som praxis
• Konceptet av en tjänst och Service Management
• Skillnaden mellan funktioner, roller och processer
• Beskrivning av en process och processmodellen

Service Lifecycle
• Att förstå Service Lifecycle
• Syfte och affärsvärde för varje fas i Service Lifecycle 
• Struktur, omfattning, delar och gränssnitt i ITIL
• Huvudmål och syfte med Service Strategy, Design, Transition, Operation och Continual Service Improvement
• Värdet som Service Strategy, Design, Transition, Operation och Continual Service Improvement tillför verksamheten

Allmänna koncept och definitioner
• Definiering av nyckelkoncepten i Service Management
• IT-styrning i Service Lifecycle 
• Rollen kommunicera 

Nyckelprinciper och modeller
• Service Assets och generering av värde genom tjänster
• Människor, processer, produkter och partners
• Verksamhet och tjänstekrav
• Teknologi och arkitektur design 
• Design av process och mått
• Sourcing

Processer
• Övergripande syfte, omfattning, grundläggande koncept, roller och utmaningar för:
• Service Strategy
• Service Design
• Service Transition
• Service Operation
• Continual Service Improvement

Funktioner
• Roll, syfte, organisatorisk struktur, bemanning och mätetal för funktionerna i ITIL 
Roller
• Nyckelrollerna i ITIL Service Management 

Teknologier and arkitektur
• Krav för en integrerad Service Management 
• Service Automation och integrerade Service Management processer

Boka kursen

Boka din plats redan idag.
LLPA

Medlem i Leading Learning Partner Association

Vi är medlem i det internationella nätverket Leading Learning Partner Association, eller LLPA.

Insikt - Din nyckel till en stark organisation

Insikt - Din nyckel till en stark organisation

Får du valuta för alla era utbildningsinvesteringar? Har ni en strategi för era utbildningsinsatser? Cornerstones har flera års erfarenhet av att hjälpa företag och chefer med att få kontroll och besvara dessa frågor. Via vårt koncept Insikt gör vi det enkelt för dig att få valuta för varenda investerad utbildningskrona!

Om kursen

Pris: 16 500,00 kr

exklusive moms

Längd 3 dagar
Kurskod A242

KompetenskortKompetenskort gäller på denna kurs

Boka kursen

Välj ort och kursstart

sg Startgaranti innebär att kursen startar oavsett antal deltagare

lc LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning.

16 januari

30 januari

13 februari

27 februari

13 mars

20 mars

27 mars

3 april

24 april

8 maj

15 maj

12 juni

3 juli

22 augusti

Visa fler kursdatum

Kunduppgifter

Kursanmälan är bindande. För mer information och avbokningsregler se våra allmänna villkor.