Supporting Windows 7

Denna tredagarskurs riktar sig till dig som har eller ska ta ett uppdrag i andra linjens support för Windows 7, eller dig som har ett liknande supportansvar i organisationen. Utbildningen går igenom teknisk felsökning runt användare, hård-och mjukvara, skrivbordsprogram, mobila enheter, nätverk, fjärranslutning samt klientsäkerhet i en Windows Server 2008 R2 miljö.

Kursen består av tre ungefär lika stora delar:

1. Generell felsökning av OS.

2. Felsökning av nyheter i Windows 7.

3. En grundläggande översikt av server-side tekniker som direkt påverkar klient-OS.

Denna utbildning är perfekt för dig som ska in i rollen som andra linjens support som inte arbetat med tidigare klientoperativsystem eller Windows Server 2008. Har du arbetat med felsökning av tidigare klient operativ, alternativt har erfarenhet och utbildning på Server 2008/2008R2 kommer du att känna igen dig i delar av kursens innehåll.

Har du tidigare gått 6292EBC eller har motsvarande kunskap; du har koll på skillnaderna mellan XP och Windows 7 kommer du också att känna igen dig i delar av kursens innehåll.

Du lär dig

Efter kursen kan du lösa problem i samband med:

  • Windows 7 installationen
  • Användarprofiler och problem vid inloggning
  • Tillämpningen av group policies
  • Hårdvara och drivrutiner
  • Fjärransluting
  • Säkerhetsystem såsom Encrypting File System (EFS), BitLocker och filrättigheter
  • Skrivbordsapplikationer
  • Prestanda

Ämnesområden

Framtagning av en felsökningsmetod

Startproblem

I detta kapitel tittar vi på hur du identifierar och felsöker operativsystemets förmåga att starta, och hur man identifierar problematiska tjänster som körs på operativsystemet. Vi går också igenom hur du kan använd Windows 7 återställningsverktyg för felsökning av startproblem.

Felsökning för Group Policy

Hur fungerar Group Policy och hur kan man identifiera när en organisation inte tillämpar dessa korrekt.

Problemlösning för hårdvara och drivrutiner

Här tittar vi på hur du identifierar maskinvarufel, fel på maskinvaruenheter och drivrutiner

Nätverksrelaterade problem

Denna del av kursen går igenom hur du identifierar nätverksinställningar på klienten samt hur du felsöker problem med dessa eller nätverksanslutningar.

Problem vid fjärranslutning

Nätverksdelen av utbildning ger dig en översiktsbild av vilka utmaningar som kan uppstå vid olika fjärranslutningsmetoder så somVPN, NAP, DirectAccess och remote desktop.

Inloggning och accessproblem

Felsökning av problem med inloggning, användarprofiler, filåtkomst samt skrivare.

Säkerhetsproblem

Säkerhets delen av utbildning ger dig en översiktsbild av vilka utmaningar som kan uppstå i de olika säkerhetsrelaterade funktionerna i Windows 7. Vi tittar dels på att återställning av av filer som krypteras av EFS, samt diskar krypterad med BitLocker. Sen går vi igenom säkerhetsrelaterade problem med Internet Explorer.

Applikationsrelaterade problem

Felsökning av problem med Programinstallation, Windows-uppdateringar samt AppLocker policys.

Lösa prestandarelaterade frågor

I detta kapitel förklarar vi hur man genomför proaktiv övervakning av Windows 7-datorer för att undvika prestanda problem. Vi tittar också på hur du kan övervaka tillgänglighet och prestanda bland annat med hjälp av "Event Viewer".

Förkunskaper

Grundläggande förståelse för :

  • Nätverk, inklusive TCP / IP / User Datagram Protocol (UDP) samt Domain Name System (DNS)
  • Active Directory principer och administration
  • Windows Server 2008
  • Windows 7

Om kursen

Pris: 23 950,00 kr

exklusive moms

Längd 3 dagar
Kurskod M6293

Software AssuranceSA-voucher gäller på denna kurs
KompetenskortKompetenskort gäller på denna kurs 

Kursen hålls på begäran

Kontakta oss för mer information.

Telefon: 08-562 557 50 
E-post: info@cornerstone.se