Att införa ITIL - How to Implement

Välkommen på ett praktiskt webinar om hur du inför ITIL i verkligheten, med fokus på transformation av hela tjänstevärdesystemet, inte bara enskilda processer. Vi utgår från guiden ITIL How to Implement och bryter ner arbetet i fyra tydliga skikt.

Digitala organisationer förändras snabbt - ofta störande, ibland osäkert, och nästan alltid tvärfunktionellt. På detta webinar visar vi hur du driver en ITIL-baserad transformation som tar hänsyn till hela tjänstevärdesystemet (Service Value System) och som går bortom punktvisa förbättringar av enskilda tjänster eller processer.

Se även: ITIL:s mognadsmodell

Att införa ITIL - Vad innebär det?

Att “införa ITIL” handlar allt mindre om att rulla ut en standardprocess och allt mer om att förflytta verksamheten till en ny, sammanhållen förmåga att skapa värde. Vissa transformationer följer en förutsägbar väg – andra kräver att vi navigerar betydande osäkerhet.

Utgångspunkten i webinaret är den nya guiden ITIL How to Implement, där transformationsarbetet systematiseras i fyra skikt:

Styrning

Beslutsfattande, ansvar och principer som sätter riktning och ramar.

Positionering

Nuläge, målbild och prioriteringar som kopplar ITIL till affärens behov.

Utförande

Koordinering av människor, arbetssätt, produkter och partners över flera områden.

Lärande

Mätning, återkoppling och förbättring som gör förflyttningen hållbar över tid.

Vi belyser skillnaden mellan pågående förbättringar och faktiska transformationer i omfattning, kostnad och risk – och hur du synkar flera initiativ utan att tappa fart eller riktning. Fokus ligger på hur förändring bygger på människor och samarbete, inte bara teknik och processer.

Du får med dig

  • En praktisk modell för att planera och driva en ITIL-transformation i fyra skikt.
  • Konkreta exempel på hur hela tjänstevärdesystemet påverkas – inte bara processerna.
  • Tips för att hantera osäkerhet, beroenden och tvärfunktionell koordinering.
  • Råd för mätning och lärande som säkrar långsiktig effekt.
27 november
13.00 - 13.45
Kostnadsfritt
Peter Forsbeck

Om Peter Forsbeck

Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.

Relaterat innehåll

  • Ledning och styrning
Så blir du en bättre ledare – 5 egenskaper som skapar verklig skillnad
Ledarskap handlar inte om perfektion. Det handlar om modet att utvecklas. Ingen föds som färdig ledare – men alla kan välja att bli bättre. Här guidar vi dig genom fem avgörande egenskaper som bygger starka ledare – baserade på forskning, erfarenhet och verkliga berättelser från arbetslivets vardag.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Ny som chef? Så lyckas du i din nya roll – med självförtroende, struktur och hjärta
Att ta klivet in i chefsrollen för första gången är ett av de största och mest omvälvande stegen du kan ta i din karriär. Plötsligt är det inte längre bara dina egna prestationer som räknas – utan din förmåga att lyfta och leda andra.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Kompetensutveckling: Nyckeln till att behålla talanger i 2025
Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.

Liknande webinar

Se fler webinar
04 NOVEMBER / 13.00
ITIL in practice with ServiceNow CSDM
Välkommen på ett webinar om hur en samordning mellan ITIL och ServiceNow CSDM skapar ett praktiskt ramverk där process, data och teknik arbetar tillsammans för att ge mätbara affärsresultat.
13 NOVEMBER / 13.00
Känslighetsetiketter i Microsoft 365 - Förenklat med TLP 2.0
Välkommen på ett praktiskt webinar om hur du inför Sensitivity Labels stegvis och använder TLP 2.0 som enkel, begriplig grund för märkning och skydd i Microsoft 365, på ett sätt som även passar mindre organisationer.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post