Incident- och problemhantering med ITIL

Incident och Problem Management hör till de viktigaste utmaningarna i det dagliga arbetet för en IT-organisation, och det finns mycket att tjäna på att implementera båda dessa ITIL 4-praxisar

Incident Management-praxisen har ofta införts och organiserats i ett stuprörsformat, isolerat från övriga praxis i enlighet med hur den tidigare har beskrivits i Service Management litteraturen. I verkligheten krävs normalt ett arbetsflöde där en mängd olika praxisar behöver samarbeta effektivt för att skapa eller återställa värdet för en kund. Lösandet av incidenter är således ytterst sällan begränsat till en enda praxis.

Det förebyggande arbetet som möjliggörs med hjälp av problem management är även högst relevant för att kontinuerligt förbättra och vidareutveckla den egna verksamheten.

De två officiella ITIL®4 Incident Management och Problem Management praxis-guiderna utgör underlag för detta webinar. Vi kommer att översiktligt gå igenom relaterade koncept, framgångskriterier, processer, värdeströmmar, samt några rekommendationer för automatisering.

Lås upp webinaret genom att fylla i dina uppgifter

Lista med kryssrutor eller alternativknappar
3 juni
13.00
Peter Forsbeck

Om Peter Forsbeck

Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.

Relaterat innehåll

  • Ledning och styrning
Så blir du en bättre ledare – 5 egenskaper som skapar verklig skillnad
Ledarskap handlar inte om perfektion. Det handlar om modet att utvecklas. Ingen föds som färdig ledare – men alla kan välja att bli bättre. Här guidar vi dig genom fem avgörande egenskaper som bygger starka ledare – baserade på forskning, erfarenhet och verkliga berättelser från arbetslivets vardag.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Ny som chef? Så lyckas du i din nya roll – med självförtroende, struktur och hjärta
Att ta klivet in i chefsrollen för första gången är ett av de största och mest omvälvande stegen du kan ta i din karriär. Plötsligt är det inte längre bara dina egna prestationer som räknas – utan din förmåga att lyfta och leda andra.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Kompetensutveckling: Nyckeln till att behålla talanger i 2025
Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post