Lyckas med förändring och tillväxt med Agile och ITIL

Agila ramverk, som till exempel Scrum och ITIL, beskriver hur man kan optimera utveckling och förvaltning av lösningar och tjänster. Ofta handlar det om IT-tjänster, men tjänstekonceptet och dess hantering är generellt. Ramverkens begrepp kan skilja sig åt och implementering görs på många olika sätt, men i grunden har Lean, Agilt och ITIL samma syfte: att hjälpa individer och organisationer att optimera hanteringen av tjänster under hela livscykeln.

Kunskapen och implementeringen av ITIL är dock ofta separerade från utvecklingen. På samma sätt saknar ofta de som jobbar med utvecklingen kunskap om ITIL och tjänstehantering. 

Under den här inspirationsföreläsningen kommer vi att:

  • Ge en helhetsbild av ett agilt teams ansvar.
  • Belysa skillnad i begrepp och visa på vad som är gemensamt och unikt.
  • Utgå från det gemensamma värdeströmmar inklusive utveckling och förvaltnings-flöde och utforska olika sätt att organisera värdeströmmen.
  • Visa hur ett agilt team har nytta av ITIL-kunskap, till exempel genom att förstå skillnad på incident och problem.

Lås upp webinaret genom att fylla i dina uppgifter

3 oktober
10.00

Relaterat innehåll

  • Ledning och styrning
  • Artikel
Kompetensutveckling: Nyckeln till att behålla talanger i 2025
Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.
  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat

Liknande webinar

Se fler webinar
07 MARS / 13.00
Säkerhet och kundbehov med ITIL - Relationship Management och Information Security Management
I en alltmer digitaliserad värld är förtroende och säkerhet avgörande för framgångsrik IT-leverans. Välkommen på ett webinar som zoomar in på hur ITIL kan stärka både relationer och säkerhet – och därmed skapa långsiktigt värde för verksamheten.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post