Denna kurs riktar sig till alla i organisationen som hanterar kund- eller klientdata. Den ger dig en generell medvetandegrad gällande persondata och känsliga data i som berörs av EU:s Dataskyddsförordning. Syftet är att du som medarbetare skall förstå de grundläggande begreppen samt de generella skillnaderna mellan hur olika typer av persondata kan och får hanteras.
GDPR för medarbetaren - e-kurs för medarbetare

Du lär dig identifiera personuppgifter såväl som känsliga personuppgifter, samt när det är motiverat att behandla dessa, när det är nödvändigt eller olämpligt. Du får även svara på ett antal kontrollfrågor och kan tillämpa dina nya kunskaper i pedagogiska övningar.
Ur kursinnehållet
- Personuppgifter och den registrerade
- Vad är personuppgifter?
- Vad är känslig data?
- Hur delar du personuppgifter?
- Vem är den registrerade?
- Vem äger personuppgifter?
- Dina mänskliga rättigheter
- Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
- Varför samlas personuppgifter in?
- Vad är behandling av personuppgifter?
- Varför behöver vi GDPR Privacy lagar?
- Varför behövs regelefterlevnad (compliance)
- Goda exempel (best practice)
- Ändamålsspecifikation
- Begränsad datainsamling
- Begränsad delning
- Säker radering
- Kontrollfrågor
- Övningar
Relaterat innehåll

Ledarskap handlar inte om perfektion. Det handlar om modet att utvecklas.
Ingen föds som färdig ledare – men alla kan välja att bli bättre.
Här guidar vi dig genom fem avgörande egenskaper som bygger starka ledare – baserade på forskning, erfarenhet och verkliga berättelser från arbetslivets vardag.

Möten tar tid – och för många chefer utgör de en stor del av vardagen. När upp till 70 % av arbetstiden går till möten blir effektivitet avgörande – för både resultat och arbetsmiljö. I en tid av digitala och hybrida möten ökar kraven på att de faktiskt leder någonstans. Här får du fem konkreta tips för att göra dina möten mer engagerande och produktiva.

Att ta klivet in i chefsrollen för första gången är ett av de största och mest omvälvande stegen du kan ta i din karriär. Plötsligt är det inte längre bara dina egna prestationer som räknas – utan din förmåga att lyfta och leda andra.