ITIL 4 - Foundation Update for ITIL Professionals

På en dag går vi igenom vad som är nytt inom ITIL 4 i jämförelse med ITIL v3, med fokus på det som omfattas av certifieringen ITIL 4 Foundation. Kursen är speciellt framtagen för att du som redan kan ITIL v3 på Foundation-nivå så snabbt och effektivt som möjligt skall komma på banan med ITIL 4.
Kursen hålls på begäran
Kontakta oss för mer information.
Telefon: 08-562 557 50
E-post: kursbokning@cornerstone.se
Du får även materialet till den fullständiga ITIL 4 Foundation-kursen så att du är rustad för att läsa till certifieringen. Ett certifieringstest ingår i kursavgiften om du bokar detta i samband med att du går kursen.
Det angivna priset består av kursplatsen plus 3000:- för det obligatoriska certifieringstestet.
Cornerstone Group AB is a Licensed Affiliate of ITpreneurs, which is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen riktar sig till dig som redan har goda kunskaper inom ITIL v3 på Foundation-nivån, och som skall arbeta med och/eller certifiera dig på ITIL 4 Foundation.
Du förutsätts vara utbildad inom ITIL v3 Foundation. Certifiering är inget krav, men räkna med att merparten av deltagarna är certifierade.
Jämförelse med tidigare versioner
ITIL 4 bygger vidare på tidigare versioner som v3/2011 och skiljer sig på flera punkter.
Bland nyheterna i ITIL 4 Foundation hittar du:
- Guiding Principles – Ingår nu i Foundation.
- The Four Dimensions of ITSM – En utveckling av de 4 P:na i Service Design.
- The ITIL Service Value System – Ersätter ITIL v3:s livscykelhjul.
- Service Value chain – Operativ modell som definierar aktiviteter för att möjliggöra leverans.
- Value Streams – Vad en organisation gör för att skapa och leverera produkter och tjänster till kund.
- Continual Improvement – Tydligare och bättre.
- ITIL Practices – Mer än ”bara” processer.
- ITIL and Other Frameworks and Methods – Hur funkar ITIL tillsammans med Scrum, Lean, DevOps med flera.
Detaljerad information
- ITIL 4, översikt
- Lean, Agile och DevOps
- Service Management
- The Service Value System
- De fyra dimensionerna
- The Service Value Chain
- Continual Improvement
- ITIL practices