ITIL 4 Foundation

Kurskod AK6401

ITIL 4 Foundation

Denna ITIL 4-kurs fokuserar på att hjälpa deltagaren greppa nyckelkoncepten i ITIL 4-ramverket, och är baserad på AXELOS ITIL® 4 Foundation-certifiering. Kursen ger kunskaper i ITIL med dess terminologi, struktur och grundläggande koncept och är utformad för att du skall kunna skriva certifieringstestet under eftermiddagen dag 3. 

Pris
21950 kr (exklusive moms)
Kursform
På plats

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Längd
3 dagar
Ort och datum
Expandera för att se kurstillfällen
18 nov
Göteborg, Malmö
2 dec
Stockholm, Göteborg
16 dec
Stockholm
11 jan
Stockholm, Göteborg
25 jan
Stockholm, Malmö
15 feb
Stockholm, Göteborg
8 mar
Stockholm
29 mar
Stockholm, Göteborg
19 apr
Stockholm, Malmö
10 maj
Stockholm, Göteborg
7 jun
Stockholm, Göteborg
21 jun
Stockholm, Malmö
5 jul
Stockholm, Göteborg
9 aug
Stockholm

Boka utbildning

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

På eftermiddagen dag 3 finns tid att skriva certifieringstestet, som ingår i kursavgiften. Det angivna priset består av kursplatsen plus 3000:- för det obligatoriska certifieringstestet.

Cornerstone is a Licensed Affiliate of ITpreneurs, which is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.


Målgrupp och förkunskaper

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

Skillnader mot tidigare versioner

ITIL 4 bygger vidare på tidigare versioner som v3/2011 och skiljer sig på flera punkter. I vissa fall har avsnitt flyttats mellan de olika certifieringarna, men det har även skett omfattande omarbetning av såväl struktur som terminologi. Vilken version som är rätt för dig beror bland annat på vad som tillämpas i din övriga organisation.

Bland nyheterna i ITIL 4 Foundation hittar du:

  • Guiding Principles – Ingår nu i Foundation
  • The Four Dimensions of ITSM – En utveckling av de 4 P:na i Service Design
  • The ITIL Service Value System – Ersätter ITIL:s livscykelhjul
  • Service Value chain – Operativ modell som definierar aktiviteter för att möjliggöra leverans
  • Value Streams – Vad en organisation gör för att skapa och leverera produkter och tjänster till kund
  • Continual Improvement – Tydligare och bättre
  • ITIL Practices – Mer än ”bara” processer
  • ITIL and Other Frameworks and Methods – Hur funkar ITIL tillsammans med SCRUM, LEAN, DevOps med flera.

Detaljerad information


Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:

Course Introduction
  • Introduction to IT Service Management in the Modern World
  • Introduction to ITIL 4
  • Exam Details
Service Management: Key Concepts
  • Value and Value Co-Creation
  • Value: Service, Products, and Resources
  • Service Relationships
  • Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
  • The Seven Guiding Principles
  • Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
  • Organizations and People
  • Information and Technology
  • Partners and Suppliers
  • Value Streams and Processes
  • External Factors and Pestle Model
Service Value System
  • Overview of Service Value System
  • Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
  • Introduction to Continual Improvement
  • The Continual Improvement Model
  • Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL Practices
  • Purpose of ITIL Practices
  • The Continual Improvement Practice
  • The Change Control Practice
  • The Incident Management Practice
  • The Problem Management Practice
  • The Service Request Management Practice
  • The Service Desk Practice
  • The Service Level Management Practice

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post