ITIL® 4 Foundation

Kurskod AK6401

ITIL® 4 Foundation

Denna ITIL 4-kurs fokuserar på att hjälpa deltagaren greppa nyckelkoncepten i ITIL 4-ramverket, och är baserad på AXELOS ITIL® 4 Foundation-certifiering. Kursen ger kunskaper i ITIL med dess terminologi, struktur och grundläggande koncept och är utformad för att du skall kunna skriva certifieringstestet direkt efter avslutad kurs. 

Pris
21950 kr (exklusive moms)
Längd
3 dagar
Ort och datum
12 aug
Live Online
26 aug
Stockholm, Live Online
17 sep
Göteborg, Live Online
23 sep
Stockholm, Live Online
7 okt
Live Online
21 okt
Stockholm, Live Online
4 nov
Stockholm, Live Online
18 nov
Göteborg, Live Online
2 dec
Stockholm, Live Online
18 dec
Stockholm, Live Online
8 jan
Live Online

Boka utbildning

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

Om det finns utrymme för detta i slutet av kursen kommer ni att göra en uppsättning övningsfrågor liknande de på certifieringstestet och avslutningsvis gå igenom det tillsammans.

Certifiering

En certifieringsvoucher ingår i kursavgiften. Kursen är utformad för att möjliggöra att du skriver testet direkt efter kurs, men du avgör själv när du bokar det.

Vill du hålla ner kurstiden för att lägga mer studietid på egen hand rekommenderar vi vår tvådagarskurs ITIL 4 Foundation - Accelerated.

Kompetenskort

Det angivna priset består av kursplatsen plus 4000:- för det obligatoriska certifieringstestet. Cornerstone Kompetenskort kan användas för betalning av själva kursplatsen, mot en tilläggsbetalning för testet.

Cornerstone Group AB is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.


Målgrupp och förkunskaper

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

Kursen går utmärkt att delta i på distans via vår lösning LiveClass@home.

För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.

Skillnader mot tidigare versioner

ITIL 4 bygger vidare på tidigare versioner som v3/2011 och skiljer sig på flera punkter. 

Bland nyheterna i ITIL 4 Foundation hittar du:

  • Guiding Principles – Ingår nu i Foundation.
  • The Four Dimensions of ITSM – En utveckling av de 4 P:na i Service Design.
  • The ITIL Service Value System – Ersätter ITIL v3:s livscykelhjul.
  • Service Value chain – Operativ modell som definierar aktiviteter för att möjliggöra leverans.
  • Value Streams – Vad en organisation gör för att skapa och leverera produkter och tjänster till kund.
  • Continual Improvement – Tydligare och bättre.
  • ITIL Practices – Mer än ”bara” processer.
  • ITIL and Other Frameworks and Methods – Hur funkar ITIL tillsammans med Scrum, Lean, DevOps med flera.

Detaljerad information


Kursen baseras på officiellt kursmaterial från PeopleCert.

Detta ingår

  • Kursmaterial, digitalt via plattformen Canvas
  • E-bok Core Guidance för referens och uppslag
  • Certifieringsvoucher (Online Proctored)

Kursmaterial

Materialet är på engelska, med detta innehåll:

Key concepts of service management
  • The concept of value
  • Stakeholder and service consumer roles
  • Service offerings
  • Creating value with services
Key Concepts of ITIL 4
  • Four dimensions of service management
  • ITIL service value system
  • Service value chain
Guiding principles
  • Purpose of ITIL practices
  • Overview of eight ITIL practices
  • Key management practices
Optional (If time allows)
  • Practice Test
  • Review

"En bra kurs. Alla som arbetar inom IT leverans bör gå den."

- Tidigare kursdeltagare

Lär dig mer


Change Enablement – Det nya Change Management i ITIL 4

Change Enablement – Det nya Change Management i ITIL 4

Varför har Change Management bytt namn till Change Enablement i ITIL v4?

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post