ITIL® 4 Foundation

Kurskod AK6401

ITIL® 4 Foundation

Denna ITIL 4-kurs fokuserar på att hjälpa deltagaren greppa nyckelkoncepten i ITIL 4-ramverket, och är baserad på AXELOS ITIL® 4 Foundation-certifiering. Kursen ger kunskaper i ITIL med dess terminologi, struktur och grundläggande koncept och är utformad för att du skall kunna skriva certifieringstestet direkt efter avslutad kurs. 

Pris
21950 kr (exklusive moms)
Längd
3 dagar
Startgaranti
Finns, se datum

Startgaranti innebär att kursen startar oavsett antal deltagare.

Ort och datum
Expandera för att se kurstillfällen
20 sep
Live Online
18 okt
Live Online
8 nov
Live Online
29 nov
Live Online
20 dec
Live Online

Boka utbildning

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

I kursmaterialet ingår ett övningstest för ITIL 4 Foundation. Om det finns utrymme för detta i slutet av kursen kommer ni att skriva övningstestet och avslutningsvis gå igenom det tillsammans.

Ett certifieringstest ingår i kursavgiften om det bokas med kursen, dock minst en vecka i förväg. Vi rekommenderar att du planerar in din inläsningstid efter kurs i kalendern innan du bokar testet.

Kompetenskort

Det angivna priset består av kursplatsen plus 3000:- för det obligatoriska certifieringstestet. Cornerstone Kompetenskort kan användas för betalning av själva kursplatsen, mot en tilläggsbetalning för testet.

Cornerstone Group AB is a Licensed Affiliate of ITpreneurs, which is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.


Målgrupp och förkunskaper

Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.

Kursen går utmärkt att delta i på distans via vår lösning LiveClass@home.

Skillnader mot tidigare versioner

ITIL 4 bygger vidare på tidigare versioner som v3/2011 och skiljer sig på flera punkter. I vissa fall har avsnitt flyttats mellan de olika certifieringarna, men det har även skett omfattande omarbetning av såväl struktur som terminologi. Vilken version som är rätt för dig beror bland annat på vad som tillämpas i din övriga organisation.

Bland nyheterna i ITIL 4 Foundation hittar du:

  • Guiding Principles – Ingår nu i Foundation.
  • The Four Dimensions of ITSM – En utveckling av de 4 P:na i Service Design.
  • The ITIL Service Value System – Ersätter ITIL:s livscykelhjul.
  • Service Value chain – Operativ modell som definierar aktiviteter för att möjliggöra leverans.
  • Value Streams – Vad en organisation gör för att skapa och leverera produkter och tjänster till kund.
  • Continual Improvement – Tydligare och bättre.
  • ITIL Practices – Mer än ”bara” processer.
  • ITIL and Other Frameworks and Methods – Hur funkar ITIL tillsammans med Scrum, Lean, DevOps med flera.

Detaljerad information


Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:

Course Introduction
  • Introduction to IT Service Management in the Modern World
  • Introduction to ITIL 4
  • Exam Details
Service Management: Key Concepts
  • Value and Value Co-Creation
  • Value: Service, Products, and Resources
  • Service Relationships
  • Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
  • The Seven Guiding Principles
  • Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
  • Organizations and People
  • Information and Technology
  • Partners and Suppliers
  • Value Streams and Processes
  • External Factors and Pestle Model
Service Value System
  • Overview of Service Value System
  • Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
  • Introduction to Continual Improvement
  • The Continual Improvement Model
  • Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL Practices
  • Purpose of ITIL Practices
  • The Continual Improvement Practice
  • The Change Control Practice
  • The Incident Management Practice
  • The Problem Management Practice
  • The Service Request Management Practice
  • The Service Desk Practice
  • The Service Level Management Practice
Practice Exam

Optional

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post