ITIL® 4 Foundation - Accelerated

Denna kurs ger deltagarna grunderna inom ITIL 4 och IT Service Management och är baserad på AXELOS ITIL® 4 Foundation-certifiering. Kursen ger kunskaper i ITIL med dess terminologi, struktur och grundläggande koncept och är certifieringsgrundande för ITIL 4 Foundation-certifieringen. Kursen syftar till att du skall kunna skriva certifieringstestet inom några dagar.
Boka utbildning
Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att lägga grunden till att certifiera sig på ITIL Foundation-nivå.
Denna kurs är accelererad för att genomföras på två arbetsdagar. Vill du kunna skriva testet direkt efter kurs rekommenderar vi vår tredagarskurs ITIL 4 Foundation, som ger mer utrymme för exempel, övningar och reflektioner.
Kompetenskort
Det angivna priset består av kursplatsen plus 4000:- för det obligatoriska certifieringstestet. Cornerstone Kompetenskort kan användas för betalning av själva kursplatsen, mot en tilläggsbetalning för testet.
Cornerstone is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen vänder sig till IT-personal som är engagerade i leveransen av affärsdrivna IT-tjänster och behöver en bra förståelse för "best practice"-processer inom IT Service Management. Den är utformad för att ge möjligheten att certifiera sig på ITIL Service Management Foundation-nivå.
Kursen går utmärkt att delta i på distans via vår lösning LiveClass@home.
Jämförelse med tidigare versioner
ITIL 4 bygger vidare på tidigare versioner som v3/2011 och skiljer sig på flera punkter.
Bland nyheterna i ITIL 4 Foundation hittar du:
- Guiding Principles – Ingår nu i Foundation.
- The Four Dimensions of ITSM – En utveckling av de 4 P:na i Service Design.
- The ITIL Service Value System – Ersätter ITIL v3:s livscykelhjul.
- Service Value chain – Operativ modell som definierar aktiviteter för att möjliggöra leverans.
- Value Streams – Vad en organisation gör för att skapa och leverera produkter och tjänster till kund.
- Continual Improvement – Tydligare och bättre.
- ITIL Practices – Mer än ”bara” processer.
- ITIL and Other Frameworks and Methods – Hur funkar ITIL tillsammans med Scrum, Lean, DevOps med flera.
Certifiering
Ett certifieringstest ingår i kursavgiften. Vi rekommenderar att du planerar in din inläsningstid efter kurs i kalendern innan du bokar testet. Det angivna priset består av kursplatsen plus 4000:- för det obligatoriska certifieringstestet.
I kursmaterialet ingår även ett övningstest för ITIL 4 Foundation, som blir ett lämpligt verktyg för dig att testa dina kunskaper när testet närmar sig.
För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.
Detaljerad information
Kursen baseras på officiellt kursmaterial från PeopleCert.
Detta ingår
- Kursmaterial, digitalt via plattformen Canvas
- E-bok Core Guidance för referens och uppslag
- Certifieringsvoucher (Online Proctored)
Kursinnehåll
Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:
Key concepts of service management
- The concept of value
- Stakeholder and service consumer roles
- Service offerings
- Creating value with services
Key Concepts of ITIL 4
- Four dimensions of service management
- ITIL service value system
- Service value chain
Guiding principles
- Purpose of ITIL practices
- Overview of eight ITIL practices
- Key management practices
Optional (If time allows)
- Review