ITIL® Lifecycle stream - Service Design

Kurskod AK6212

ITIL® Lifecycle stream - Service Design

Denna ITIL v3 (2011) Lifecycle-utbildning behandlar utformningen av it-tjänster (Service Design). Fokus ligger på kravinsamling och utformning av informationssystem, processer, mätvärden för styrning och uppföljning samt de arkitekturer som behövs för en väl fungerande levereras av it-tjänster. Kursens centrala begrepp är tjänstekatalogen, SLAer, kvalitet och Service Design-processerna.

Pris
22450 kr (exklusive moms)
Kursform
På plats

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Längd
3 dagar
Ort och datum
Expandera för att se kurstillfällen
25 nov
Stockholm

Boka utbildning

I kurspriset ingår material i tryckt och digital form. Kursledaren är ITIL-ackrediterad, arbetar även som konsult och delar med sig av sin praktiska erfarenhet. Kursmaterialet är skrivet på engelska.

På slutet av sista kursdagen finns tid avsatt för att skriva certifieringstestet, som ingår i kursavgiften. Det angivna priset består av kursplatsen plus 3000:- för det obligatoriska certifieringstestet.

Cornerstone is a Licensed Affiliate of ITpreneurs, which is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.


Målgrupp och förkunskaper

Service Design är för dig som vill utforma effektiva it-tjänster i enlighet med överenskomna tjänstenivåer (SLA). Kursen riktar sig till stateger, it-chefer, arkitekter, projektledare, processägare, beställare och medarbetare som arbetar med hantering, koordinering och integration av strategiska aktiviteter, affärsmodeller, koncept, processer och funktioner inom Service Livscykeln. Kursen förbereder dig både för ITIL-test Planning, Protection & Optimization samt Service Design.

Som deltagare förutsätts du både vara certifierad inom ITIL Foundation och besitta motsvarande kunskaper.

Detaljerad information


  • Tjänsteutformning (Service Design) som koncept, dess värde och innehåll
  • Begrepp och principer för Service Design
  • Service Design-processernas syfte och mål; Design Coordination, Service Catalogue Management, Service Level Management, Avalibility management, Capacity Management, Information Security Management, IT Service Continuity Management, Supplier Management.
  • Organisera för Service Design-steget
  • Metoder
  • Införande och förbättring av Service Design-steget
  • Utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker
  • Praktiska tips
  • Kursdeltagarnas frågor

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post