ITSM Awareness
Denna kurs ger dig som deltagare en introduktion till de centrala begreppen begreppen inom IT Service Management (ITSM). Den ger en översikt av koncepten inom det vanligaste ramverket för best practice samtidigt som de viktigaste ITSM-processerna introduceras.
Kursen hålls på begäran
Kontakta oss för mer information.
Telefon: 08-562 557 50
E-post: kursbokning@cornerstone.se
Kursen förklarar hur processer drivs utifrån en livscykel för att ge organisationer en smidig funktion och därigenom säkerställa högkvalitativa tjänster till sina kunder.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen är framtagen för dig som behöver en grundläggande medvetenhet om ITSM och gängse ramverk som ett allmänt intresse eller som en del av ett större programinitiativ, eller för dig som kanske inför beslutsfattande och vägval behöver kunna bedöma ITSM-potentialen i din organisation.
Det krävs inga förkunskaper, men du antas ha kommit i kontakt med IT-frågor eller processer därikring.
Detaljerad information
Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:
Concept of ITSM
- Service
- Service Value
- Value to Customers: Utility and Warranty
- Service Management
- Defining IT Service Management
- Introducing Stakeholders in Service Management
- How ITSM Reduces Costs and Improves the Quality of IT Services?
Processes Within the Service Lifecycle Context
- What is Process?
- How Does Process Model Work?
- Introducing Functions
- Different Functions and its Emphasis on Service Lifecycle
- The RACI Model
Service Lifecycle Approach in ITSM
- The Service Lifecycle
- How Does the Service Lifecycle Process?
Roles and Responsibilities
- Role
- Generic Roles
- Generic Process Roles
- How ITSM Roles Can Fit Together Within the Service Lifecycle?
Polular Certification Schemes
- Certification Scheme Overview
- Plurality of Frameworks and Practices plus the combination of these